صدام چگونه با توهم توطئه فتح تهران به خاک سیاه نشست؟ | فضای مجازی؛ خاکریز دانشگاهیان برای مقابله با جنگ نرم
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ هفت سال تا سپری شدن نیم قرن از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد و هنوز که هنوز است دشمنان قسمخورده ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم دست از توطئهافکنی و تبلیغات مسموم و شایعهپراکنی گاه و بیگاه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی برنداشته که هیچ، بلکه هرروز با قدرت بیشتری سعی در ناامید کردن مردم علیه نظام اسلامی دارند.
یکی از توطئههای غیرقابل باور دشمنان اسلام علیه مردم ایران راهاندازی جنگ تحمیلی هشتساله بود که با مهره دستنشانده خود یعنی صدام سعی داشتند انقلاب اسلامی که بهتازگی دهه نخست خود را سپری کرده بود و در مسیر پیشرفت قرار داشت را از پای دربیاورند، غافل از اینکه ایران اسلامی مملکت امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف است و با نظارت خداوند متعال هیچ گزندی به این انقلاب واردشدنی نیست.
صدام که با ادعای واهی فتح تهران در سه روز جنگ علیه ایران را آغاز کرده بود بعد از هشت سال از مقاومت ملت ایران و واردشدن خسارات بیشمار به رژیم بعثی عراق، این رژیم دستنشانده شکست مفتضحانهای خورد، شکستی که البته مختص رژیم بعثی عراق نبود و بسیاری از دولتها از جمله غربیها و دستنشاندگان غرب را شامل میشد و این دولتها در شکست از ایران و انقلاب اسلامی شریک صدام شدند.
با افتخار اعلام می کنیم که در جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی را از دست ندادیم، موجب بیداری کشورهای اسلامی و مظلوم شدیم، قدرت اسلام و ایران را به ابرقدرتها نشان دادیم تا دیگر جرئت حمله به ایران را نداشته باشند. از سوی دیگر نمیتوان سهم ملت شهیدپرور ایران را در شکست غرب و صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله به یاد فراموشی سپرد و بهراحتی از کنار آن عبور کرد.
از کارگر، کارمند، پزشک، نانوا، زن، مرد، پیر، جوان و بازاری گرفته تا نظامی و غیرنظامی همه در یک صف قرار گرفتند و جهاد اصغر را به معنای واقعی کلمه به دنیا نشان دادند و صدام، دولتهای غربی، استکبار و رژیمهای مرتجع عربی را ذلتبار به خاک سیاه نشاندند و دنیا را انگشت به دهان گذاشتند.
یکی از این رزمندگان که بعد از دوران دفاع مقدس به فعالیتهای فرهنگی روی آورده و دانش خود را در حوزه دفاع مقدس به جوانان انتقال میدهد، کسی نیست جز حمیدرضا اسدی، مدرس درس دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد.
این رزمنده که بهحق باید او را شهید زنده نامید در غم دوری همرزمهای دیروز خود بیتاب است؛ اما خوب میداند که تداوم راه شهدا انتقال درس آزادگی و ایثار به نسل جوان است تا مسیر شهدا با سرعت بیشتری طی شود.
خبرنگار آنا به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس گفتوگویی را با اسدی، رزمنده دیروز و مدافع امروز وطن ترتیب داده است که مشروح این گپوگفت در پی میآید:
آنا: ضمن معرفی خودتان بفرمایید در چه عملیاتهایی از دفاع مقدس شرکت و چه مدت در جبهه حق علیه باطل حضور داشتید؟
اسدی: سلام بر آنهایی که از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم، سلام بر دلاورانی که قامت راست کردند تا قامت ما خم نشود و سلام بر مجاهدانی که به خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم.
حمیدرضا اسدی، سرهنگ پاسدار بازنشسته سپاه و مدرس درس مبانی دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هستم و بهعنوان یکی از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس، هفته دفاع مقدس را خدمت رهبر معظم انقلاب و ملت شهیدپرور ایران و دانشگاهیان تبریک میگویم.
در عملیاتهای والفجر مقدماتی، بیتالمقدس، والفجر ۴، بدر، کربلای ۴ و ۵ در منطقه شلمچه، خرمشهر، چذابه، جزایر مجنون و کردستان و بعد از پایان جنگ هم در منطقه شمال غرب سردشت و پیرانشهر و حضور در تیپ آقا قمر بنیهاشم و لشکر نجف اشرف در کنار رزمندگان بودم.
آنا: بهترین خاطره شما از دوران دفاع مقدس چیست؟
اسدی: بهترین خاطرهای که میتوان از دفاع مقدس برای نسل امروز بیان کرد، وحدت و ولایتپذیری، ایثار رزمندگان، همدلی و پشتیبانی مردم و تمام اقشار از رزمندگان دفاع مقدس، رهبری امام خمینی(ره) بهعنوان فرماندهی کل قوا و ولایتپذیری رزمندگان از فرمان امام خمینی(ره)، وحدت ارتش و سپاه بهعنوان دو بازوی قوی بود که عامل پیروزی شد.
بزرگترین درس دفاع مقدس ایثار و شجاعت بود
آنا: چه درسهایی از جنگ فراگرفتید؟
اسدی: بزرگترین درس دفاع مقدس درس ایثار، قناعت، شهادتطلبی و ولایتپذیری بود. رزمندگان تمام این اصول را همراه با دعا، مناجات و نماز شب در دستور کار خود داشتند و همین عوامل صدام ملعون را به خاک سیاه نشاند. خوشا به حال آنان که سبکبال و عاشق به سوی پروردگار خود پر کشیدند، امیدوارم بتوانیم این رشادتها را به نسل جوان منتقل کنیم.
آنا: بهعنوان رزمنده دوران جنگ احساس خود را در هفته دفاع مقدس بیان کنید.
اسدی: به عنوان عضوی از جامعه جاماندگان، رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس و مدرس درس مبانی آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه احساس سرور و خوشحالی دارم؛ چراکه خداوند عمری دیگر به من عطا کرد تا بار دیگر هفته دفاع مقدس را درک کنم و سر تعظیم مقابل خانواده شهدا و رزمندگان دفاع مقدس فرود آورم که با ایثار و ازخودگذشتگی خود امنیت و آرامش را برای ما به ارمغان آوردند.
آنا: اهمیت و ارزش دفاع مقدس را در چه میدانید و چرا هر سال آغاز جنگ تحمیلی را گرامی میداریم؟
اسدی: بهتر است قبل از پاسخ به این سؤال نگاهی به گذشته و تاریخ داشته باشیم.
۱. به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ۱۸۱۳ میلادی در زمان فتح علیشاه قاجار آذربایجان و گرجستان از ایران جدا شد. (حدود ۲۰۵ سال پیش)
۲. منطقه نخجوان و ارمنستان به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای در سال ۱۸۲۸ میلادی (زمان فتحعلیشاه) از ایران جدا شد. (۱۹۰سال پیش)
۳. افغانستان و هرات به موجب معاهده پاریس در سال ۱۸۵۷ میلادی زمان محمد شاه قاجار از ایران خارج شد. (۱۶۱ سال پیش)
۴. ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان به موجب قرارداد سال ۱۸۸۳ میلادی در زمان ناصرالدین شاه قاجار از ایران جدا شد. (۱۳۷ سال پیش)
۵. بخشی از سیستان به موجب قرارداد ننگین حکمیت «ژنرال اسمیت» در زمان حکومت قاجار در دو مرحله از ایران جدا شد. (۱۱۳سال پیش)
۶. مجمع الجزایر بحرین با ۳۳ جزیره ارزشمند در سال ۱۳۵۰ شمسی در زمان محمدرضا شاه پهلوی از ایران جدا شد (۴۷ سال قبل).
۷. شهر بندری و زیبای فیروزه در شرق دریای مازندران قبل از انقلاب در زمان محمدرضا شاه پهلوی از ایران جدا شد.
در نقطه مقابل در جنگ تحمیلی بهمدت هشت سال با دنیا جنگیدیم و ۱۸۸ هزار و ۱۵ شهید تقدیم نظام کردیم و اکنون با افتخار اعلام میکنیم که در جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی را از دست ندادیم، موجب بیداری کشورهای اسلامی و مظلوم شدیم، قدرت اسلام و ایران را به ابرقدرتها نشان دادیم تا دیگر جرئت حمله به ایران را نداشته باشند؛ بنابراین باید برای الگوسازی و پرورش نسل جوان در نکوداشت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد شهدا رزمندگان و قدردانی از خانوادههایشان بکوشیم.
دلیل حمله رژیم بعثی عراق به ایران چه بود؟
آنا: به نظر شما چرا رژیم بعثی عراق به ایران حمله کرد؟
اسدی: نخستین دلیل حمله رژیم بعثی عراق به ایران چراغ سبز نشان دادن آمریکا به صدام برای تهاجم به ایران بود، از سوی دیگر غربیها از نفوذ و صدور انقلاب اسلامی در عراق نگران بودند و با این حمله سعی داشتند از نفوذ انقلاب جلوگیری کنند.
رژیم بعث عراق با جمهوری اسلامی دشمنی داشت و حقارت تاریخی درباره امضای قرارداد الجزایر برای صدام عقدهای شده بود تا انتقام بگیرد که البته شکست سختی از جمهوری اسلامی دریافت کرد.
برخی کشورهای منطقه هم با صدام در تجاوز به ایران همراهی کردند و البته تضاد عقیدتی عامل دیگر حمله رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی بود.
البته تصور دولت عراق از مساعد بودن محیط بینالمللی، ضعف قدرتهای نظامی ایران، توانایی ماشین جنگی ارتش بعثی و اطمینان از پیروزی موجب شد تا صدام به آغاز جنگ ویرانگر وسوسه شود و به گمان خود (توهم صدامی) در مدت چند روز به اهداف خود برسد.
آنا: چرا پس از آزادسازی خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد؟
اسدی: پس از فتح خرمشهر و رسیدن به مرزهای بینالمللی راهبرد ایران به منظور تحکیم امنیت بیشتر کشور و در مقابل راهبرد آمریکا و عراق مبنی بر تحمیل آتشبس به ایران بود؛ بنابراین تصمیمگیرندگان نظام برای خاتمه جنگ سه گزینه پیشرو داشتند: نخست، عقبنشینی کامل ارتش بعث عراق، دوم؛ محکوم کردن صدام از طرف مجامع حقوقی و بینالمللی به عنوان متجاوز و سوم؛ پرداخت خسارت و غرامت جنگی.
با توجه به اینکه قدرتهای استکباری و مجامع بینالمللی هیچیک از این گزینههاق را محقق نکردهاند در صورتی که رزمندگان اسلام در مرزهای بینالملل متوقف میشدند، دشمن از فرصت به دست آمده برای تجهیز و بازسازی دوباره خود تهاجم را آغاز میکرد، همانگونه که عراق در پایان جنگ با اینکه ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفته بود، حمله به ایران را ادامه داد و در ادامه نیز به اشغال کویت مبادرت ورزید.
در نهایت پس از آزادسازی خرمشهر به دلایل؛ حضور ارتش بعث عراق در بخشهای سرزمین ایران، پذیرفته نشدن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر از جانب عراق، ارائه پیشنهاد صلح عادلانه، اعتمادنداشتن به تعهدات صدام و حزب بعث، شرایط نامساعد در منطقه مرزهای جنوبی کشور و انتظار مردم برای سرکوبی کامل دشمن جنگ ادامه یافت.
قطعنامه ۵۹۸ هیچگاه از سوی ایران رد نشد
آنا: دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران چه بود؟
اسدی: امام خمینی(ره) رهبر و ولیفقیه براساس اختیاری که به موجب اصل ۱۱۰ قانون اساسی داشتند، قطعنامه را پذیرفتند و آن را به مصلحت نظام تشخیص دادند. از سوی دیگر شرایط بینالمللی نامساعد بود بهگونهای که عراق با پذیرش قطعنامههای شورای امنیت ادعای صلحطلبی داشت و در مجامع بینالمللی، ایران را جنگطلب معرفی میکرد.
امام خمینی(ره) رهبر و ولیفقیه براساس اختیاری که به موجب اصل ۱۱۰ قانون اساسی داشتند، قطعنامه را پذیرفتند و آن را به مصلحت نظام تشخیص دادند. شرایط جدید و پیچیده در منطقه با حضور بیسابقه نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش در خلیج فارس برای نمونه حمله به هواپیمای مسافربری ایران نیز اخطاری برای ایران بود و کاربرد وسیع سلاحهای شیمیایی از سوی دولت عراق و عکسالعمل ضعیف مجامع بینالمللی در این مورد از دیگر دلایل پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران بود.
نکته دیگر اینکه شرایط نامساعد اقتصادی به عنوان مثال نامه مسئولان اقتصادی کشور درباره ناتوانی در ادامه مدیریت اقتصادی کشور و توسعه کمی و کیفی گسترده ارتش عراق در بُعد تجهیزات، نیروی انسانی و تشدید تسلیحاتی علیه ایران از ناحیه قدرتهای استکباری بهویژه آمریکا قابل توجه است. قطعنامه ۵۹۸ هیچگاه از سوی ایران رد نشد؛ بلکه پیشنهاد ایران جابهجایی در بند اجرای آن بود.
راه مقابله با جنگ نرم دشمنان
آنا: به نظر شما رسالت دانشگاهیان در مقابل جنگ نرم چیست؟
اسدی: از آنجا که قشر دانشگاهیان بیشتر با مقوله فکر و فرهنگ ارتباط دارند، در جنگ نرم دشمن نیز این قشر در اولویت بالای دشمنان جمهوری اسلامی قرار دارد.
راه مقابله با جنگ نرم که اکنون دانشگاهیان کشور درگیر آن هستند، مبتنی بر نکات مهمی بوده که هوشیاری این قشر را میطلبد. دانشگاهیان باید بدانند جنگ نرم جنگی است که برای مقابله با آن باید خود را مجهز کنند و نباید گمان کرد که فقط جنگ نظامی سخت است.
استکبار جهانی که منافع خود را در خاورمیانه در خطر میبیند به دنبال اهداف و منافع خاص خود است و درک اینکه در شرایط جنگ نرم قرار داریم کمک میکند تا واقعیتهای اجتماعی و سیاسی محیط پیرامون خود را بهتر ببینیم و نسبت به آن شناخت پیدا کنیم.
آنا: و سخن پایانی ...
اسدی: نقش دانشگاهیان بسیار خطیر و بااهمیت است و اگر دانشگاه به انحراف کشیده شود، این انحراف به جامعه هم سرایت میکند و فقط در صورتی که دانشگاه محل پرورش انسانهای فرهیخته با مسئولیت مهذب باشد در سالمسازی جامعه مؤثر خواهد بود.
گفتوگو از بهنام اسماعیلی
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/